bancian:)

Monday, January 28, 2013

M.A.R.I.J.U.A.N.A

Gempak tak tajuk di atas?hah...since kes drugs ni da lama aku dengar...since dari dalam perut lagi kan da ade menda menda macam ni..tapi tu la ikot negara jugak la kes drugs ni and the usage tu haram ke tak.well,Malaysia mengamalkan 'belia benci dadah' so dadah tu memang bahan yang terlarang la kan..mesti korang semua agak pelik kan dengan post aku kali ni.ada ke nak expose pasal dadah secara public kan...mesti ade yang kata macam tu ataupun mungkin ada yang mengatakan bahawa aku ni mungkin pernah amik dadah or ape ke...NO NO NO...niat aku xdek lain..aku cuma nak share info yang mungkin korang di luar sana tak berapa tahu ataupun tak berapa nak amik tahu kan...it is about MARIJUANA...



cannabis atau marijuana atau dikenali sebagai ganja secara umumnya. ganja mempunyai kelebihannya yang tersendiri, yang baik serta yang buruk. mari kita sama-sama selongkar :
selama lebih 3000 tahun kebanyakkan orang afrika dan asia menggunakan ganja dalam berbagai bentuk seperti:


1. dicampur dalam rokok
2.campur dengan daging dendeng atau didalam minuman.

ganja mempunyai berbagai istilah dikalangan para pemakai/stonner seperti cimeng, rasta, ulah, gelek, buda stik, pepen, hawai, marijuana, dope, weed, hemp, hash, pot, joint, sinsemilla, grass dan banyak lagi nama jalanan lain yang tersebar diseluruh dunia dalam penamaan ganja.




ganja mempunya berbagai bentuk daun seperti tembakau yang bewarna hijau, ada yang berjari lima, tujuh, atau sembilan buah daun dalam setiap batang daunnya.


 





biji ganja, terdapat sumber makanan yang bergizi dengan protein kualiti tinggi, buah ganja biasanya digunakan sebagai bahan bakar








ada 3 jenis tanaman ganja iaitu :
1) cannavis indica-THC paling banyak
2) cannavis sativa-THC sederhana
3) cannavis rudenalis-THC paling sedikit
ketiga-tiga tanaman ganja itu semuanya memiliki kandungan Tetra Hydro Cannabinol(THC) yang berbeza-beza, THC adalah zat psikoaktif yang berefek halusinasi yang terdapat dalam keseluruhan pada bahagian tanaman ganja, baik daunnya, rantingnnya ataupun bijinya.

Kesan Buruk Pengambilan Ganja 

1) jantung berdebar (deyutan jantung akan bertambah 50%
2) Bola mata merah
3) mulut kering
4) nafsu makan yang bertambah
5) tidor
6) sering khayal
7) Mental mengalami terkanan
8) Kebingungan
9) Rasa ketakutan yang berlebihan
10) gangguan fizik
11) mengalami radang paru-paru
akan timbul rasa gelisah 10-30 minit, timbulnya perasaan tertekan dan takut mati, gelisah, bersikap hiperaktif, mengalami halusinasi penglihatan , mengalami rasa gembira berlebihan, tertawa terbahak-bahak tanpa sebab, banyak bercakap, merasa ringan pada seluruhbadan, mudah terpengaruh, merasa curiga, merasa lebih menikmati muzik, mengalami percaya diri, mengantuk tanpa mimpi setelah mengalami halusinasi penglihatan selama dua jam.

Kebaikkan Ganja




1. Merawat Migrain
Para doktor di California menyatakan bahawa lebih dari 300.000 kes migrain dilakukan dengan medical marijuana. Mengikut fakta, perempuan (25%) lebih ramai yang mengalami migrain berbanding lelaki (8%).

2. Mencegah Alzheimer
Pada tahun 2006, Institut Scripps membuktikan bahawa THC(Tetrahydrocannabinol) yang ditemukan dalam ganja ternyata dapat mencegah penyakit Alzheimer's dengan cara mengambil deposit pada otak yang menyebabkan penyakit itu berlaku. Lebih dari 5,3 juta orang Amerika Syarikat telah menderita Alzheimer's.

3. Membantu Mencegah PMS
Info khas untuk wanita. Kalau yang lelaki nak ambil tahu tentang ni pun takde masalah. hehe. Ganja ternyata dapat mengurangkan PMS yang berat. Sekitar 75% perempuan yang menstruasi ternyata mengalami PMS.

4. Mencegah Kekejangan (epilepsi)
Ganja adalah muscle relaxant (pelemas otot) dan mempunyai karakter antispasmodik (antikejang otot) yang telah dibuktikan sangat efektif mengubati epilepsi. Mungkin atlet boleh kot ambik ganja ni.


P/S :  jangan amik ya Tapi kalau amik gak kantoi masa 'Doping' sendiri buat sendiri tanggung :)

No comments: